Přeskočit na hlavní obsah

JOE BIDEN - koktavost jako dar od Boha

 



Ačkoliv se na nekoktam.cz politikou obvykle nezabýváme, tentokrát uděláme výjimku. Málokterá událost na světě získává tolik pozornosti jako volba americ­kého prezidenta. Proč? Protože prezident USA je jedním z nejvlivnějších a nejmocnějších lidí na světě a ovlivňuje tak osudy nejen Američanů.

A my máme radost, že se kandidát na prezidenta (a teď už snad i oficiální vítěz voleb) Joe Biden nestyděl během své volební kampaně mluvit o koktavosti, která jej doprovází od dětství. Sám ji často označuje za „dar od Boha", jelikož ho nutí na sobě pracovat. Přiznává, že i nyní, pokud je unavený, zadrhává a speciálně těžké je telefonovat a nahlas číst.

V rámci předvolebních vystoupení na stanici CNN dostal otázku, co by poradil studentovi, který od malička zadrhává. Základem je podle Bidena nehodnotit se podle řeči. Je důležité nenechat koktavost, aby určovala, kým jsme. Je potřeba si uvědomit, že koktavost nemá nic společného s intelektem a překonat ji můžeme jen prací na sobě.

Co pomohlo Joe Bidenovi? Nikdy nenavštěvoval žádného odborníka na koktavost, ale našel si způsoby, jak se s koktavostí vypořádat. Pomohla mu především jeho matka, která mu stále opakovala, že koktavost neurčuje, kdo je, že má spoustu dalších skvělých vlastností, že je hezký, chytrý a dobrý sportovec. Nikdy také nedokončovala, co chtěl říct. Toto sám Biden považuje za velmi důležité, abychom vždy nechali ostatní domluvit. Bidenovi také pomáhalo nacvičování jeho projevů. I nyní si pečlivě své projevy připravuje tak, aby při jejich přednesu nepospíchal. Doporučuje se podívat na film Králova řeč, kde jsou některé techniky, které pomáhají i jemu, vidět. Sám často recitoval před zrcadlem, aby se naučil přednášet.

Za zcela zásadní pro překonání koktavosti považuje Biden odhodlá­ní. K tomu je dobré znát příběhy lidí, kteří bojují se stejným problémem a mluvit s nimi. Díky tomu uvěří, že je to možné, a budou mít motivaci se snažit.

Příběh Joe Bidena nám ukazuje, že i s koktavostí se můžete stát jedním z nejvlivnějších lidí světa, pokud ji nebudete brát jako překážku, ale jako příležitost. Buďte s lidmi, kteří vás podporují, a dokážete si splnit svůj sen. A pokud jste rodiče, kteří mají dítě, které koktá, naučte se nebát. Toto je z mnoha příkladů, že pokud budete své dítě podporovat, určitě dokáže, co bude chtít, a ve světě se neztratí.


Zdroj:

Populární příspěvky z tohoto blogu

7 tipů, jak mluvit s dítětem, které koktá

Velmi často se na nás obrací rodiče, jejichž děti začaly náhle koktat. Jak v této situaci upravit své chování a řeč, aby se dítě nebálo mluvit? Sdílíme 7 tipů, jak mluvit s dítětem, které koktá, které doporučuje organizace Stuttering Foundation.     1. Zpomalte Při mluvení se svým dítěte nespěchejte. Když domluví, počkejte několik sekund, než začnete mluvit vy. Vynechte rady typu „zpomal“ nebo „zkus to znovu a pomaleji“, které dosáhnou mnohem menších úspěchů než vaše vlastní klidná a uvolněná řeč. Někdy se vyplatí zpomalit i v životním tempu. 2. Naslouchejte Zkuste věnovat svému dítěti naprostou pozornost a opravdu poslouchejte. Neznamená to, že musíte všechno zahodit pokaždé, když dítě začne mluvit. Ale někdy se dětem nedostává dostatek soustředění ze strany rodičů. 3. Nezahlcujte otázkami Otázky jsou běžnou součástí života a konverzace, ale nic se nemá přehánět. Občas může být lepší okomentovat, co dítě řeklo, a počkat. 4.   Střídejte se Je rozumné, pokud se celá rodina naučí,

Jak nejlépe pomoci lidem s koktavostí - plakát ke stažení

Na základě mezinárodního výzkumu (2019) jsme spolu s kolegy ze zahraničí sepsali nejdůležitější informace o tom, co nejvíce pomáhá lidem s koktavostí při komunikaci.  Jak nejlépe pomůžete? Čemu se vyhnout?  Více se dozvíte v našem článku na www.zdravijakovasen.cz  nebo v plakátu. Plakát si můžete také  stáhnout

Žák s koktavostí na prvním stupni ZŠ - zkušenosti učitelů

  Jaké to je učit žáka s koktavostí?   Učitelé žáků s koktavostí stojí někdy v bodě, kdy neví, co mají dělat. Hlavou jim možná běhají myšlenky, které je těžké roztřídit. Dělat, že to nevidím/neslyším? Komunikovat o koktavosti s žákem? Každý žák a člověk s koktavostí je jiný a neexistuje univerzální přístup, který by každému vyhovoval.   Rozhodli jsme se zeptat samotných učitelů, jaké to je učit žáka s koktavostí. Tentokrát jsme oslovili učitelku na prvním stupni základní školy, paní Mgr. et Bc. Andreu L. Kolik žáků, kteří prošli vašimi hodinami, koktalo? A převažovaly spíš dívky nebo chlapci? Za dobu trvání mé praxe, což už je nějaký pátek, jsem učila pouze jednu dívku s koktavostí. Byla to vaše jediná zkušenost s lidmi s koktavostí? Ano, byla to jediná zkušenost, pokud se bavíme o mém zaměstnání. Mino to ve  vesnici, ze které pocházím, bydlí muž, který má také tento problém a se kterým jsem v dětství bývala v kontaktu. Zajímala jste se někdy o tuto problematiku? Tehd