Přeskočit na hlavní obsah

Žák s koktavostí na základní škole - Jaké jsou zkušenosti učitelů?

 Jaké to je učit žáka s koktavostí na základní škole?

Učitelé žáků s koktavostí stojí někdy v bodě, kdy neví, co mají dělat. Hlavou jim možná běhají myšlenky, které je těžké roztřídit. Dělat, že to nevidím/neslyším? Komunikovat o koktavosti s žákem? Každý žák a člověk s koktavostí je jiný a neexistuje univerzální přístup, který by každému vyhovoval.  Rozhodli jsme se zeptat samotných učitelů, jaké to je učit žáka s koktavostí.

Tentokrát jsme oslovili učitelku druhého stupně základní školy, paní Mgr. Janu Z.


 


Kolik žáků, kteří prošli vašimi hodinami, koktalo? A převažovali spíš dívky nebo chlapci?

Za 15 let své pedagogické praxe jsem se s dětmi s koktavostí příliš nesetkala.  Vím pouze o dvou. :) A obě byly dívky, takže tedy převažovaly dívky, ale můj vzorek je velmi, velmi malý. 

Byla to vaše jediná zkušenost s lidmi s koktavostí?

Ne, mám blízkého kamaráda, který koktá, dále spolužáka z vysoké, tedy pedagoga, chodila jsem do třídy s dívkou s touto poruchou plynulosti řeči a také koktal můj oblíbený taxikář, který mě často vozíval z nádraží při zpoždění vlaku. :)

Zajímala jste se někdy o tuto problematiku?

Musím přiznat, že jsem se s tímto tématem seznámila pouze v rámci studia na univerzitě, ale osobně jsem se o toto téma nezajímala.

Jak jste se cítila, když jste se poprvé dozvěděla, že žák koktá? Jak jste to vnímala?

Ať jde o dítě s poruchou řeči nebo třeba poruchou učení a poprvé se toto dozvím, beru to naprosto přirozeně. Každý jsme jedineční a musíme se naučit pracovat se sebou samým. Nevnímám to rozhodně jako nějaké stigma, přemýšlím, jak najít cestu k takovému dítěti a jak mu s jeho problémem nejlépe pomoci.

Jaké jste měla pocity, když se žák zadrhl? Pomáhala jste mu nějak?

Myslím, že v takovém případě jsem se snažila pomoct a podpořit. Chápu, že pro děti toto musí být traumatické. Podle mě je ale moc důležité, aby s touto vadou byl obeznámen i třídní kolektiv a bylo ve školní skupině pozitivní klima. Aby se vada řeči nestala terčem kritiky nebo posměchu.

Bavili jste se někdy narovinu o jeho problému s plynulostí? Jaké to bylo?

Určitě jsme se o tom bavili v rámci přípravy řečnických úkolů, referátů, nebo všemožného mluveného projevu.

Bylo potřeba pracovat s kolektivem třídy, příp. učitelů ohledně tohoto tématu?

Myslím, že to nebylo potřeba.

Stalo se vám někdy, že jste žáka vědomě nevyvolala?

Jelikož se jednalo v obou případech o velmi nadané a šikovné žákyně, určitě jsem je velmi ráda vyvolávala, pokud se přihlásily a odpovídat chtěly. Že bych je záměrně nevyvolala si rozhodně neuvědomuji.

Využívali jste nějakých opatření např. zkoušení výhradně písemně? Proč? Chtěl to tak i žák? Kdyby se toho dožadoval – přistoupila byste na to? Proč?

Určitě jsme nevyužívali jen písemnou formu, cítila jsem, že mluvený projev je pro žáky s řečovou vadou jakousi výzvou. K vlastní prezentaci přistupovali s velkým respektem, o to víc byl promyšlený a připravený. Připouštím ale, že kdybych o to byla žákem požádána, určitě bych pouze s písemnou formou neměla problém.

Vnímala jste, že koktavost ovlivňuje chování, osobnost a psychiku žáka?

Všechny lidi s koktavostí, které jsem zmínila a se kterými jsem se setkala, vnímám jako velice chytré a silné osobnosti.  Taky je možná trochu paradoxně všechny spojuje upovídanost, jsou příjemní baviči i veselí vypravěči. A jestli koktavost ovlivňuje psychiku žáka? Určitě ano, každá odlišnost bývá v dětských kolektivech vnímána. Určitě se během svého života setkávají s mnoha lidmi, kteří nemají pochopení nebo jsou schopni se posmívat, můj vzorek lidí s koktavostí mi však napovídá, že možná proto jsou silnější a odolnější, velmi odhodlaní se svojí vadou bojovat.

Co byste poradila vyučujícím, kteří budou učit žáka s koktavostí?

Doporučila bych, ať je podporují a motivují, stejně jako jakéhokoliv jiného žáka. :)

Co byste vzkázala lidem/dětem s koktavostí?

Vzkázala bych jim, že jim držím palce. Aby měli hodně sil na sobě pracovat, byli hrdí na všechny malé krůčky i pokroky, kterých jsou schopni. Aby měli štěstí na lidi kolem sebe, aby si uvědomovali svoji jedinečnost.


autor: Hilda Pešlová

 

Populární příspěvky z tohoto blogu

7 tipů, jak mluvit s dítětem, které koktá

Velmi často se na nás obrací rodiče, jejichž děti začaly náhle koktat. Jak v této situaci upravit své chování a řeč, aby se dítě nebálo mluvit? Sdílíme 7 tipů, jak mluvit s dítětem, které koktá, které doporučuje organizace Stuttering Foundation.     1. Zpomalte Při mluvení se svým dítěte nespěchejte. Když domluví, počkejte několik sekund, než začnete mluvit vy. Vynechte rady typu „zpomal“ nebo „zkus to znovu a pomaleji“, které dosáhnou mnohem menších úspěchů než vaše vlastní klidná a uvolněná řeč. Někdy se vyplatí zpomalit i v životním tempu. 2. Naslouchejte Zkuste věnovat svému dítěti naprostou pozornost a opravdu poslouchejte. Neznamená to, že musíte všechno zahodit pokaždé, když dítě začne mluvit. Ale někdy se dětem nedostává dostatek soustředění ze strany rodičů. 3. Nezahlcujte otázkami Otázky jsou běžnou součástí života a konverzace, ale nic se nemá přehánět. Občas může být lepší okomentovat, co dítě řeklo, a počkat. 4.   Střídejte se Je rozumné, poku...

Jak nejlépe pomoci lidem s koktavostí - plakát ke stažení

Na základě mezinárodního výzkumu (2019) jsme spolu s kolegy ze zahraničí sepsali nejdůležitější informace o tom, co nejvíce pomáhá lidem s koktavostí při komunikaci.  Jak nejlépe pomůžete? Čemu se vyhnout?  Více se dozvíte v našem článku na www.zdravijakovasen.cz  nebo v plakátu. Plakát si můžete také  stáhnout

Žák s koktavostí na prvním stupni ZŠ - zkušenosti učitelů

  Jaké to je učit žáka s koktavostí?   Učitelé žáků s koktavostí stojí někdy v bodě, kdy neví, co mají dělat. Hlavou jim možná běhají myšlenky, které je těžké roztřídit. Dělat, že to nevidím/neslyším? Komunikovat o koktavosti s žákem? Každý žák a člověk s koktavostí je jiný a neexistuje univerzální přístup, který by každému vyhovoval.   Rozhodli jsme se zeptat samotných učitelů, jaké to je učit žáka s koktavostí. Tentokrát jsme oslovili učitelku na prvním stupni základní školy, paní Mgr. et Bc. Andreu L. Kolik žáků, kteří prošli vašimi hodinami, koktalo? A převažovaly spíš dívky nebo chlapci? Za dobu trvání mé praxe, což už je nějaký pátek, jsem učila pouze jednu dívku s koktavostí. Byla to vaše jediná zkušenost s lidmi s koktavostí? Ano, byla to jediná zkušenost, pokud se bavíme o mém zaměstnání. Mino to ve  vesnici, ze které pocházím, bydlí muž, který má také tento problém a se kterým jsem v dětství bý...